Da jeg kom hjem til min datter i Aarhus, havde jeg forestillet mig noget helt andet.

Da jeg kom hjem til min datter i Aarhus, havde jeg forestillet mig noget helt andet. Jeg havde set det for mig i bussen fra Hamborg: min datter, der ville kramme mig længe, mit barnebarn, der ville vise mig sine skolebøger, et hjem fyldt med varme og en stille følelse af, at alle mine år i Tyskland havde givet mening.

Jeg troede, jeg havde hjulpet dem gennem en svær periode.

I stedet fandt jeg ud af, at min svigersøn ikke havde arbejdet i fem år.

Og at den “svære periode” for længst var blevet deres normale liv — betalt af mig.

Jeg havde ikke altid levet med kufferter, fremmede nøgler og træthed i kroppen. Engang havde jeg et ægteskab, to børn, et rækkehus og helt almindelige drømme. Min mand og jeg havde været gift i næsten tyve år, da han forlod mig. Ikke for en fremmed, men for min veninde. En kvinde, jeg havde grinet med, drukket kaffe med og lukket ind i mit hjem.

Efter skilsmissen var der ikke plads til at gå i stykker. Min datter Sofie havde lige fået barn med sin mand, Mads. Min søn var stadig under uddannelse. Regningerne kom, selv om jeg næsten ikke kunne trække vejret.

Så jeg rejste til Tyskland for at arbejde. Først som rengøringshjælp, senere som hjælper hos en ældre kvinde. Jeg arbejdede lange dage, tog ekstra vagter og sagde nej til alt, der kostede penge. Jeg købte brugt tøj, spiste billigt og sendte resten hjem.

Sofie ringede tit.

— Mor, det er bare lidt stramt denne måned.

— Mor, Emil mangler vinterstøvler.

— Mor, Mads har problemer med arbejdet.

Jeg troede på hende. Selvfølgelig gjorde jeg det. En mor tror på sit barn, især når hun gerne vil føle, at hendes fravær har en mening.

Årene gik. Jeg missede fødselsdage, jul, skolearrangementer, små hverdage, som man aldrig får tilbage. Hver gang jeg savnede dem, sagde jeg til mig selv: “Du gør det for dem.”

Da jeg endelig kom hjem i længere tid, så deres lejlighed pæn ud. Ny sofa. Stor skærm. En dyr kaffemaskine på køkkenbordet. Mads havde et smartwatch om håndleddet. Jeg mærkede først en lettelse. Måske havde de det endelig godt.

Næste morgen begyndte tvivlen.

Det var mandag. Sofie pakkede madpakke, ledte efter Emils gymnastiktøj og skyndte sig ud ad døren. Mads sad ved køkkenbordet i joggingbukser og drak kaffe.

— Skal du ikke på arbejde? spurgte jeg.

Han trak på skuldrene.

— Ikke i dag.

Jeg lod det ligge. Men tirsdag sad han der igen. Onsdag også. Torsdag stod han først op ved ti-tiden og talte længe om, hvor latterligt arbejdsmarkedet var, og hvordan “man ikke bare tager hvad som helst”.

Fredag aften spurgte jeg Sofie, mens hun stod og tørrede køkkenbordet af:

— Hvor arbejder Mads egentlig nu?

Hun blev helt stille.

— Mor, lad være.

— Jeg spørger bare.

— Nej, du gør ikke. Du er ved at grave.

— Så er der måske noget at grave i.

Hun satte kluden fra sig. Øjnene blev blanke.

— Han arbejder ikke.

— Hvor længe?

Hun svarede ikke.

— Sofie.

— Fem år.

Jeg satte mig langsomt ned. Det føltes, som om rummet skubbede sig væk fra mig.

Fem år.

Fem år havde jeg stået op i mørke i et andet land. Fem år havde jeg plejet gamle mennesker, gjort rent efter fremmede, sparet på mig selv og sendt penge hjem. Ikke for at hjælpe min datter gennem en krise. Men for at finansiere en voksen mands passivitet.

— Hvorfor sagde du det ikke?

Hun begyndte at græde.

— Fordi jeg skammede mig. Først mistede han jobbet. Så søgte han. Så blev han kræsen. Så blev han vred, når jeg nævnte det. Og til sidst… til sidst blev det bare sådan.

Mads kom ind i køkkenet.

— Hvad foregår der?

Jeg så på ham. Ikke som min svigersøn. Som en mand, der havde siddet trygt i en stol, mens jeg sled mig op.

— Du har levet af mine penge i fem år.

Han rullede med øjnene.

— Det er ikke så simpelt.

— Jo. Jeg arbejdede. Du gjorde ikke.

— Du sendte jo pengene frivilligt.

Det var dér, noget i mig blev helt koldt.

— Jeg sendte dem af kærlighed. Ikke for at blive brugt.

Han blev vred. Sagde, at jeg blandede mig. At jeg ydmygede ham. At jeg ikke forstod, hvor svært det var at finde et ordentligt job.

Jeg svarede:

— Jeg forstår udmærket, at det er svært. Men jeg forstår også forskellen på at have det svært og at gøre ingenting.

Næste dag stoppede jeg overførslerne. Jeg sagde til Sofie:

— Emil vil jeg altid hjælpe. Skole, tøj, fritidsaktiviteter — ja. Men jeres husholdning betaler jeg ikke længere.

Der kom uger med vrede. Mads talte ikke til mig. Sofie græd og sagde, at jeg gjorde det hele værre. Jeg sov dårligt, men jeg ændrede ikke beslutning. For inderst inde vidste jeg, at hvis jeg gav efter, ville alt fortsætte.

Efter en måned fik Mads arbejde på et lager uden for byen. Han var ikke glad, men han stod op om morgenen. Sofie begyndte at lægge budget. De solgte nogle ting. De skændtes, ja. Men de begyndte også for første gang i årevis at leve i virkeligheden.

En aften satte Sofie sig ved siden af mig.

— Mor, jeg er ked af det, sagde hun. Ikke kun for pengene. For løgnen.

Jeg lagde min hånd over hendes.

— Jeg elsker dig stadig. Men jeg vil aldrig mere betale for, at du undgår sandheden.

Hun nikkede og græd stille.

Da jeg rejste tilbage til Tyskland, føltes det anderledes. Jeg var stadig træt. Men jeg var ikke længere tom. Jeg havde mistet en illusion, men fået noget vigtigere tilbage: respekten for mig selv.

Jeg lærte, at kærlighed ikke er at lade sig udnytte. Og at en mor nogle gange hjælper mest, ikke når hun sender flere penge, men når hun endelig tør sige:

Nu må I selv bære jeres liv.

Like this post? Please share to your friends:
Odissea
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: