Minä itse ehdotin erillistä taloutta. Sitten hän säästi lomaan, osti matkan kysymättä minulta lupaa ja jätti minut kotiin.

Minä itse ehdotin erillistä taloutta. Sitten hän säästi lomaan, osti matkan kysymättä minulta lupaa ja jätti minut kotiin. Sergei, 52.

— Sinähän itse halusit erillisen talouden, Sergei.

— Halusin, mutta en nyt noin erillistä!

— Miten erillistä sitten? Minä säästän, mutta sinä päätät, saanko käyttää omat rahani?

Tuo keskustelu kuulosti silloin minusta loukkaukselta. Nyt se kuulostaa totuudelta, jota en halunnut kuulla.

Olen 52-vuotias. Olen ollut naimisissa, eronnut, maksanut elatusmaksuja, riidellyt omaisuudesta ja päätellyt siitä kaikesta, että ymmärrän suhteista enemmän kuin nuoremmat miehet.

Kun tapasin Tanjan, hän oli 46. Hän työskenteli Tampereella tilitoimistossa, oli rauhallinen, käytännöllinen ja sellainen nainen, josta ajattelin heti: tämän kanssa elämä ei mene draamaksi.

Se oli minulle tärkeää.

En jaksanut enää naisia, jotka vaativat selityksiä jokaisesta sanasta. En jaksanut puhetta rajoista, itsenäisyydestä ja siitä, miten “kumppanuus” tarkoittaa, että mies ei enää saa olla mies.

Minun mielestäni hyvässä suhteessa asiat ovat selviä. Mies kantaa vastuun. Nainen seisoo rinnalla. Kumpikin tietää paikkansa.

Tanja muutti luokseni. Asunto oli minun. Kolmio rauhallisella alueella, oma parveke, sauna, parkkipaikka. En koskaan sanonut hänelle suoraan, että hänen pitäisi olla kiitollinen. Mutta vihjailin.

— Tässä kodissa minä olen tottunut tiettyyn järjestykseen.

— Minä olen maksanut tämän remontin.

— Tämä asunto on kuitenkin minun vastuullani.

Hän ei väittänyt vastaan.

Ja minä luulin, että se tarkoitti hyväksyntää.

Erillisen talouden ehdotin muka järkevistä syistä. Oikeasti se alkoi pienestä ärsytyksestä. Olimme kaupassa, ja Tanja osti itselleen kalliin kasvovoiteen. Kotona vilkaisin kuittia ja sanoin:

— Onko tuollainen nyt tarpeellinen?

— Ostin sen omilla rahoillani.

— Mutta elämme yhdessä. Kyllä sillä on merkitystä, mihin rahaa menee.

— Sitten kai minullakin on oikeus sanoa, mihin sinun rahasi menevät.

Se osui minuun. En pitänyt siitä.

Muutamaa päivää myöhemmin sanoin:

— Tehdään niin, että pidetään rahat erillään. Molemmat maksavat omansa, yhteiset kulut puoliksi. Ei tule riitoja.

Tanja katsoi minua hetken.

— Sopii.

— Siinäkö kaikki?

— Siinä kaikki.

Minua jopa nauratti. Ajattelin, että olin juuri ratkaissut monta tulevaa ongelmaa.

Aluksi elämä todella tuntui helpommalta. Jaoimme ruokaostokset, sähkölaskun, vastikkeen, siivoustarvikkeet. Jos hän osti vaatteita, asia ei kuulunut minulle. Jos minä ostin uuden porakoneen tai lähdin kavereiden kanssa viikonlopuksi mökille, se ei kuulunut hänelle.

Se kuulosti reilulta.

Mutta reiluus muuttui oudosti epämukavaksi, kun se alkoi hyödyttää häntä.

Tanja alkoi muuttua. Ei kylmäksi, ei välinpitämättömäksi. Päinvastoin, hän oli edelleen ystävällinen, teki ruokaa, kysyi työpäivästäni, katsoi iltaisin sarjoja vieressäni.

Mutta hänessä oli uusi rauha.

Hän osti itselleen uuden takin eikä kysynyt mielipidettäni.

Hän kävi hierojalla.

Hän varasi viikonlopun ystävänsä kanssa Turkuun.

— Milloin päätitte tuon? kysyin.

— Viime viikolla.

— Et sitten ajatellut kertoa?

— Kerroin nyt.

Se ärsytti minua suunnattomasti.

En kuitenkaan voinut sanoa, ettei hän saanut mennä. Se olisi kuulostanut naurettavalta. Hän maksoi itse.

Silloin aloin ymmärtää, että erillinen raha tarkoittaa erillistä päätösvaltaa. Ja päätösvalta oli juuri se osa, josta en oikeasti olisi halunnut luopua.

Keväällä puhuimme lomasta. Olimme suunnitelleet matkaa Kroatiaan, Splitiin tai jonnekin sinne päin. Ei luksusta, vaan viikko meren äärellä, pieni hotelli, iltakävelyjä, hyvää ruokaa.

— Säästetään molemmat oma osuus toukokuuhun mennessä, Tanja sanoi.

— Tietenkin, vastasin.

Minulla oli aikomus säästää. Oikeasti oli.

Mutta raha ei pysynyt tilillä.

Maksoin vanhan luottokorttilaskun. Lainasin veljelle. Ostin uuden puhelimen. Kävin kaverin syntymäpäivillä. Autoon tuli huolto. Kaikelle oli syy. Ei mikään yksittäinen päätös ollut paha. Yhdessä ne söivät koko lomarahaston.

Kun Tanja kysyi:

— Onko sinulla rahat kasassa?

Vastasin:

— Kyllä minä hoidan.

Se oli minun tapani sanoa: älä kysy enempää.

Toukokuun lopussa hän istui keittiönpöydän ääreen ja sanoi:

— Ostin matkan.

— Hyvä. Paljonko siirrän sinulle?

— Et mitään.

— Miten niin en mitään?

— Ostin oman lentoni ja oman majoitukseni.

Luulin ensin, että kuulin väärin.

— Oman?

— Niin.

— Entä minä?

— Sinun piti säästää oma osuutesi.

Minua alkoi kuumottaa niskasta.

— Tanja, me olemme pari.

— Olemme. Mutta meillä on erillinen talous.

— Ei se tarkoita, että sinä lähdet yksin lomalle!

— Miksei? Minä maksoin omani.

— Koska se ei ole normaalia.

— Ei. Sinusta ei ole normaalia, että minä käytän omia säästöjäni ilman sinun lupaasi.

Tuo sana. Lupa.

Se suututti minua.

— Älä tee minusta mitään tyrannia.

— En tee. Kerron vain, miltä se näyttää.

Seuraavat viikot olivat rumia, vaikka emme varsinaisesti huutaneet. Minä olin loukkaantunut ja tein siitä koko asunnon ilmaston. Suljin kaappeja kovempaa kuin oli tarpeen. Vastasin lyhyesti. Heitin pieniä kommentteja.

— Mukavaa varmaan lähteä yksin kuin sinkkunainen.

— Minä en ole sinkku. Olen nainen, joka maksoi lomansa.

— Entä jos minä tekisin samoin?

— Tee.

Se oli pahinta. Hän ei pelännyt ajatusta.

Lähtöaamuna hän pakkasi viimeiset tavarat. Valkoinen pellavapaita, kevyt takki, pieni matkalaukku. Hän näytti rauhalliselta tavalla, joka teki minusta pienen.

— Taksi tulee kohta, hän sanoi.

— Vielä voit perua.

— En halua.

— Sinä siis oikeasti jätät minut tänne?

Hän kääntyi.

— Sergei, minä en jätä sinua. Minä lähden lomalle. Sinä jäit ilman matkaa, koska et säästänyt.

— Sinä olisit voinut auttaa.

— Olisin. Mutta silloin olisin taas maksanut sen, että sinä et ota omia sääntöjäsi vakavasti.

Minulla ei ollut vastausta.

Hän lähti.

Ensimmäisenä päivänä olin raivoissani. Toisena päivänä olin vielä raivoissani, mutta hiljaisemmin. Kolmantena aloin huomata, miten tyhjältä asunto tuntui. Ei siksi, ettei kukaan tehnyt ruokaa. Osaan minä itsekin paistaa munia.

Vaan siksi, ettei kukaan tarvinnut minua.

Tanja lähetti kuvan merestä. Ei sydämiä, ei selityksiä. Pelkkä meri ja kahvikuppi.

Tuijotin kuvaa pitkään. Etsin siitä toista ihmistä, jotakin epäilyttävää. En löytänyt.

Ja se teki olon vielä pahemmaksi.

Hänellä oli hyvä olla yksin.

Kun hän palasi, hän näytti levänneeltä. Ei syylliseltä. Ei katuvalta. Vain levänneeltä.

Illalla istuimme keittiössä.

— Tiedätkö, mikä minua oikeasti loukkasi? kysyin.

— Kerro.

— Se, ettet kysynyt minulta.

— Kysyinkö sinulta ennen siksi, että halusin, vai siksi, että olin oppinut kysymään?

Tuo kysymys jäi pöydälle meidän väliimme.

En vastannut heti.

— Ehkä minä pidin siitä, että kysyit.

— Tiedän.

— Se sai minut tuntemaan itseni tärkeäksi.

— Ei, Sergei. Se sai sinut tuntemaan itsesi johtajaksi.

Se sattui. Mutta ei niin kuin solvaukset sattuvat. Se sattui, koska tunnistin sen.

En muuttunut yhdessä yössä. Sellaiset miehet kuin minä eivät muutu pelkästä yhdestä keskustelusta. Mutta jokin alkoi haljeta.

Huomasin, miten usein olin kutsunut kontrollia huolenpidoksi.

Huomasin, miten usein olin puhunut “meidän rahoista”, kun kyse oli hänen rahoistaan, ja “minun rahoista”, kun kyse oli minun menoistani.

Seuraavana kesänä matkustimme yhdessä. Molemmat maksoivat oman osansa. Minä säästin oikeasti, kuukausi kuukaudelta, enkä odottanut, että joku paikkaisi aukon.

Lentokentällä Tanja ojensi minulle kahvin ja sanoi:

— Tällä kertaa pääsit mukaan.

— Ansaitusti, sanoin.

Hän naurahti.

Mutta minä olin tosissani.

Opin myöhään, mutta opin kuitenkin: jos haluat naiselta vastuuta, sinun täytyy hyväksyä myös hänen vapautensa.

Et voi antaa hänelle omaa lompakkoa ja vaatia silti avainta siihen.

Et voi kutsua sitä reiluudeksi, jos reiluus lakkaa kelpaamasta heti, kun se ei enää palvele sinua.

Ja kaikkein vaikein oppi oli tämä: nainen, joka pystyy lähtemään ilman sinua, ei välttämättä rakasta sinua vähemmän.

Hän vain rakastaa myös itseään.

Like this post? Please share to your friends:
Odissea
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: