Datteren min inviterte meg med til sjøen. Først på ferien forsto jeg hvorfor
Da datteren min ringte og sa:
— Mamma, bli med oss en uke til Sørlandet,
ble jeg glad på en måte jeg nesten hadde glemt.
Jeg hadde ikke vært ved havet siden før mannen min, Einar, ble syk. Kanskje fem år. Kanskje seks. Etter at han døde, ble livet mitt i den lille leiligheten i Drammen smalere for hvert år. Butikken. Apoteket. Kirkegården. Hjem.
Jeg heter Astrid, er sekstito år og har vært enke i tre år. Jeg jobbet i butikk i nesten tretti år. Pensjonen min holder til regninger, mat og litt forsiktighet. Den holder ikke til hotell ved sjøen.
Så jeg gledet meg. Jeg kjøpte ny badedrakt, solkrem og en sommerkjole jeg egentlig syntes var for lys for meg, men som ekspeditøren sa gjorde meg “frisk”. Jeg pakket tre dager før avreise.
Vi dro til Kristiansand. Datteren min, Line, mannen hennes, Morten, og barna, Emma på sju og lille Jonas på fire. Jeg satt bakerst med en sekk mellom knærne, kjeks i vesken og et smil jeg ikke klarte å holde tilbake.
Leiligheten var fin. To soverom, liten kjøkkenkrok, balkong med utsikt mot furutrær. Havet lå femten minutter unna.
Første ettermiddag gikk vi alle ned til stranden. Jeg sto barbeint i sanden og kjente vinden i håret. Jeg tenkte: “Einar, nå er jeg her.”
Neste morgen satte Line seg ved siden av meg med kaffe.
— Mamma, Morten og jeg tenkte å dra inn til byen litt. Bare spise lunsj, gå litt alene. Du kan vel passe barna noen timer?
— Selvfølgelig, sa jeg.
De kom ikke til lunsj. Ikke til middag heller. Klokken ni fikk jeg melding: “Vi fant et koselig hotell og blir over natten. Tusen takk, mamma! Klem.”
Klem.
Jonas gråt etter mamma. Emma spurte hvert kvarter når de kom tilbake. Jeg lagde kveldsmat, skar epler i båter, fant pysjer, leste bok, trøstet og sang den gamle sangen Einar pleide å synge for Line.
De kom tilbake etter to dager. Solbrune, uthvilte, med poser fra butikker og en liten kjøleskapsmagnet til meg.
— Du er verdens beste, mamma, sa Line.
Jeg smilte.
Men inne i meg tenkte jeg: “Jeg skulle også ha ferie.”
Resten av uken fortsatte slik. Jeg lagde frokost. Line og Morten dro ut. Kaffe. Restaurant. Båttur. Shopping. Jeg var med barna.
Jeg elsker barnebarna mine. Men strand med to små barn er ikke hvile. Det er arbeid. Solkrem, vannflasker, bøtter, håndklær, sand i øynene, is som smelter, redsel for at noen går for langt ut. Om kvelden lagde jeg middag i leiligheten, fordi “restaurant med barn bare blir stress”.
Etter at barna sovnet, satt jeg på balkongen og hørte andre mennesker komme hjem fra stranden. Latter. Sandaler. Lukten av grillmat. Jeg hadde ikke drukket kaffe ved sjøen. Ikke gått langs brygga. Ikke spist fisk ute.
På fjerde dagen prøvde jeg.
— Line, jeg vil gjerne gå en tur alene i dag. Bare se havet litt.
Hun så overrasket ut.
— I dag? Vi hadde tenkt å dra på båttur.
— Jeg kunne også tenkt meg det.
— Mamma, du ser jo havet med barna.
— Jeg passer barna ved havet. Det er ikke det samme.
Morten sa ingenting.
Line sukket.
— Vi har nesten aldri tid alene.
— Det har ikke jeg heller, sa jeg stille.
Senere hørte jeg henne snakke i telefonen.
— Det var godt mamma kunne bli med. Barnevakt en hel uke ville kostet helt vilt.
Hun lo ikke. Hun mente ikke å være slem. Det var kanskje det verste.
Neste morgen sto jeg opp før alle. Jeg tok på sommerkjolen, la en lapp på bordet og gikk.
“Jeg er ved sjøen. Tilbake etter lunsj.”
Jeg kjøpte kaffe og en bolle. Satte meg på en benk ved vannet. Så på båtene. Hørte måkene. Ingen dro meg i armen. Ingen ba om juice. Ingen gråt fordi sandalen var feil.
Jeg satt der i tre timer.
Så spiste jeg fiskesuppe på en liten kafé. Alene. Først skammet jeg meg. Så nøt jeg det.
Da jeg kom tilbake, sto Line i gangen.
— Mamma! Hvor har du vært? Vi ble redde!
— Jeg skrev lapp.
— Vi hadde planer!
— Jeg også.
Hun ble stille.
— Jeg kom hit fordi du inviterte meg på ferie, Line. Ikke fordi du trengte gratis barnevakt. Jeg hjelper gjerne. Men jeg er også et menneske. Jeg har også ventet på denne uken.
Emma sto bak henne.
— Bestemor, har du ikke badet ennå?
Line snudde seg mot datteren sin.
— Har hun ikke?
Emma ristet på hodet.
Det spørsmålet gjorde mer enn min klage.
Om kvelden satte Line seg ved siden av meg på balkongen.
— Unnskyld, mamma.
Jeg nikket.
— Jeg tenkte ikke.
— Nei.
— Det er kanskje det verste.
— Litt.
Hun gråt stille.
Dagen etter laget Line frokost. Så sa hun:
— I dag bestemmer bestemor.
Vi gikk til brygga. Jeg drakk kaffe med utsikt mot havet. Vi spiste fisk. Jonas sølte saft over Morten, Emma mistet en sko, og jeg lo så jeg måtte tørke øynene.
Siste kvelden gikk Line og jeg ned til stranden alene.
— Jeg tror jeg har sett på deg som en som alltid tåler alt, sa hun.
— Mødre gjør ofte det. Tåler. Men vi blir ikke mindre slitne av det.
Hun tok hånden min.
— Hva trenger du, mamma?
Jeg så ut over vannet.
— At dere husker at jeg også er her.
Det var alt.
Jeg kom hjem med sand i skoene, en skjellarmbånd på håndleddet og en ny grense i hjertet.
Jeg elsker barnebarna mine. Jeg hjelper gjerne. Jeg leser bøker, lager kakao og skjærer epler i båter.
Men jeg skal aldri mer late som om kjærlighet betyr at jeg ikke trenger hvile.
