Hun kom hjem forandret.

Hun kom hjem forandret. Tre dager senere sendte venninnen hennes meg bildene

Jeg heter Anders, er førtiseks år, og fram til en torsdagskveld trodde jeg at jeg visste hvem vi var.

Jeg og kona mi, Line, hadde vært gift i atten år. Vi bodde i et rekkehus utenfor Bergen med to barn, boliglån, regninger, handleturer på Kiwi, foreldremøter, våte fotballsko i gangen og kvelder der vi sovnet på sofaen før filmen egentlig begynte.

Vi hadde ikke et perfekt ekteskap. Hvem har det?

Jeg var ofte sliten. Kanskje for stille. Kanskje for praktisk. Jeg kunne huske EU-kontrollen på bilen, men glemme å si at hun var vakker. Jeg så alt som måtte gjøres, men kanskje ikke alltid henne.

Men jeg sviktet henne aldri.

Jeg gikk aldri. Jeg løy aldri om hvor jeg var. Jeg lot henne aldri stå alene når livet var tungt.

Tre måneder før alt skjedde, begynte Line å snakke om ferie.

— Anders, jeg må bort litt. Bare en uke. Jeg orker ikke mer matpakker, jobb, klesvask og treningstider. Jeg føler meg som en maskin.

Bestevenninnen hennes, Monica, hadde funnet en billig tur til Tyrkia, til Antalya. Sol, strand, all inclusive. Jeg kjente Monica godt. Hun hadde sittet på kjøkkenet vårt utallige ganger, drukket kaffe, snakket med Line om alt mulig og kalt meg “ektemann nummer to” på tull.

— Det blir bare søvn og sol, sa Line. — Jeg skal ikke feste. Jeg vil bare puste.

Jeg sa ja.

Vi hadde ikke masse penger, men jeg skjønte at hun trengte det. Jeg tok en ekstravakt, brukte litt av feriepengene og kjørte henne til flyplassen i Flesland.

Hun klemte meg lenge.

— Takk. Jeg trengte virkelig dette.

Den uka var jeg alene med barna. Jeg lagde pasta tre ganger, glemte gymtøy én gang, kjørte Emil på fotball og Nora på dans. Det var kaotisk, men jeg klarte det. Og jeg var glad for henne. Oppriktig glad.

Da hun kom hjem, strålte hun.

Brun, smilende, med nytt armbånd rundt håndleddet og en letthet jeg ikke hadde sett på lenge. Hun klemte barna, kysset meg hardt og lo.

— Det var fantastisk. Jeg føler meg ung igjen.

Jeg trodde på henne.

De første dagene var hun varm, nær, nesten forelsket. Hun lagde middag uten å sukke, lo av dårlige vitser og la hånden på skulderen min når hun gikk forbi.

Jeg tenkte at kanskje dette var bra for oss. Kanskje hun bare hadde trengt å hvile.

Så oppdaget jeg at Monica var borte.

Hun ringte ikke. Kom ikke innom. Kommenterte ikke bildene Line la ut. Da jeg spurte, trakk Line på skuldrene.

— Hun er rar for tiden. Vi kranglet litt. Ikke tenk på det.

Jeg tenkte på det likevel.

Torsdag kveld sto jeg ved kjøkkenbenken og skylte tallerkener da mobilen vibrerte.

Melding fra Monica.

“Anders, tilgi meg. Jeg klarer ikke tie mer. Du må vite sannheten.”

Så kom bildene.

På det første sto Line på stranden tett inntil en mørkhåret mann. Hånden hans lå rundt livet hennes.

På det andre kysset han halsen hennes i en bar.

På det tredje danset de. På det fjerde holdt hun ansiktet hans mellom hendene og lo. På det femte gikk de ut fra et hotell om morgenen.

Ikke hotellet hun og Monica bodde på.

Jeg satte meg ned.

Jeg gråt ikke. Ropte ikke. Jeg bare kjente noe i brystet løsne, stille og uopprettelig.

Line kom inn.

— Hva er det? Du ser helt hvit ut.

Jeg ga henne mobilen.

Hun så på skjermen. Ett sekund. To. Så ble ansiktet hennes annerledes.

— Det er ikke slik det ser ut.

Jeg lo kort.

— Da trenger jeg virkelig hjelp til å forstå hva det ser ut som.

Hun begynte å gråte.

— Jeg var full. Jeg følte meg alene. Du har ikke sett meg på flere år, Anders. Der nede følte jeg meg levende.

— Og han fikk deg til å føle det?

Hun svarte ikke.

— Det var en feil.

— Nei. En feil er å glemme nøklene. Dette var valg. Flere valg. Og så kom du hjem og kysset meg.

Barna var på rommene sine. Jeg snakket lavt fordi jeg ikke ville at de skulle høre. Men inni meg raste alt.

— Ikke ødelegg familien vår, sa hun.

Da forsto jeg det.

— Line, jeg ødelegger ikke familien. Jeg fant bare stedet der du allerede gjorde det.

Neste dag kontaktet jeg advokat.

Line gråt, ba, ble sint, ba igjen. Hun sa at jeg var kald. At jeg ikke kjempet for oss. At hun hadde vært ensom i ekteskapet.

Kanskje hun hadde rett i noe.

Men ensomhet gir deg ikke rett til å lyve.

Det vanskeligste var barna.

Nora spurte:

— Pappa, elsker du ikke mamma mer?

Jeg måtte sette meg ned.

— Jeg bryr meg om mamma. Men noen ganger gjør voksne noe som gjør at de ikke kan bo sammen på en god måte lenger. Det betyr ikke at kjærligheten til dere endrer seg.

Emil sa ingenting. Han gikk ut på verandaen. Jeg fulgte etter.

— Skal du flytte fra oss?

— Jeg flytter kanskje fra huset. Aldri fra dere.

Da gråt han, og jeg holdt ham slik jeg gjorde da han var liten.

Det har gått åtte måneder.

Jeg bor i en mindre leilighet nå. Den er ikke flott, men den er rolig. Barna er hos meg ofte. Vi lager pannekaker på søndager, ser serier, krangler om hvem som skal tømme oppvaskmaskinen, og ler mer enn jeg trodde var mulig.

Line skrev en kveld:

“Jeg savner oss.”

Jeg svarte:

“Det gjorde jeg også. Før du dro.”

Jeg vet ikke hva andre ville gjort. Kanskje noen ville tilgitt. Kanskje noen ville prøvd. Jeg vet bare at jeg ikke kunne leve ved siden av et menneske som kom hjem med solbrun hud, nye kyss og en hemmelighet som gjorde hele huset vårt fremmed.

Tillit dør ikke når sannheten kommer fram.

Den dør i det øyeblikket den du elsker bestemmer at du ikke fortjener sannheten.

Og noen ganger er ikke skilsmisse slutten på familien.

Noen ganger er det den eneste måten å bygge et ærlig hjem for barna igjen.

Like this post? Please share to your friends:
Odissea
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: