Jeg er 60. På sin førtiårsdag takket sønnen min alle unntatt meg
Jeg heter Liv. Jeg er seksti år.
Sønnen min, Henrik, fylte nylig førti.
Han feiret på en flott restaurant i Oslo. Det var kolleger der, gamle studievenner, naboer, svigerforeldre, kona hans, barna deres. Lange bord, hvite duker, vin i høye glass og en kake med navnet hans i mørk sjokolade.
Jeg satt litt til siden.
Ikke fordi noen hadde bedt meg om det. Det bare ble slik. Mødre havner ofte der det er plass igjen. Ved enden av bordet, nær barnas jakker, nær vesken med plaster og våtservietter, nær stedet der noen sier:
— Liv, kan du bare passe på dette litt?
Jeg passet på.
Som alltid.
Jeg så på Henrik og var stolt. Han hadde blitt en fin mann. Trygg stemme. God jobb. Familie. Husrekke i Bærum. To barn som løp mellom stolene med røde kinn og sjokolademunn.
Jeg husket ham som liten.
Gutten som ikke klarte å knyte skolissene og ble rasende på seg selv.
— Jeg er dum, mamma!
— Nei, sa jeg. — Du er bare frustrert. Vi prøver igjen.
Det var ikke lett å være mor alene i praksis, selv om jeg var gift. Faren hans, Arne, var der, men på avstand. Han jobbet, så nyheter, trengte ro. Han var ikke slem. Bare lite tilgjengelig.
Barnehage. Feber. Skole. Foreldremøter. Fotball. Lekser. Mobbing. Regulering hos tannlegen. Den første jobbsøknaden. Alt gikk gjennom meg.
På festen reiste Henrik seg for å holde tale.
— Jeg vil takke alle som har gjort meg til den jeg er.
Jeg smilte.
Jeg trengte ikke applaus. Jeg trengte ikke blomster. Men jeg ventet på et blikk. Ett lite nikk.
Han takket faren sin.
Han takket en lærer fra videregående. En tidligere sjef. Svigerfaren, som hadde “lært ham å tenke større”. Kona. Barna. Vennene. Teamet sitt på jobben.
Alle.
Ikke meg.
Jeg satt med hendene i fanget og kjente en gammel tretthet bli til smerte.
Barnebarnet mitt, Nora, lente seg mot meg.
— Bestemor, hvorfor blunker du så mye?
— Lyset er sterkt, svarte jeg.
Etter festen hjalp jeg til. Jeg fant Elias sin jakke, pakket kakestykket kona hans ville ta med, holdt vesker, minnet Henrik på gaven fra tante Randi.
På vei hjem kjørte han meg til blokken min.
Før jeg gikk ut, sa jeg:
— Henrik, det gjorde vondt at du ikke nevnte meg i talen.
Han så overrasket ut.
— Mamma, da. Du er jo mamma. Det sier seg selv.
Det sier seg selv.
Jeg gikk inn og satte meg i gangen uten å ta av skoene.
Det sa seg selv at jeg tok ekstravakter på sykehjemmet for å betale engelskkurset hans.
Det sa seg selv at jeg gikk i samme vinterjakke i sju år, så han kunne få fotballsko.
Det sa seg selv at jeg satt våken ved sengen hans når han hadde astma, mens Arne sov fordi han “skulle tidlig opp”.
Det sa seg selv at jeg alltid svarte når han ringte.
Noen dager senere ringte svigerdatteren min.
— Liv, kan du hente barna i dag? Vi har møte.
Jeg så på kalenderen. Tom.
Likevel sa jeg:
— Nei, i dag kan jeg ikke.
Stillhet.
— Er du syk?
— Nei. Jeg skal på svømming.
Det var første gang på mange år jeg hadde meldt meg på noe bare for meg.
Henrik ringte senere.
— Mamma, hva skjer? Du pleier alltid å kunne.
— Jeg vet det. Det er kanskje problemet.
Jeg begynte smått. Sa nei noen ganger. Tok bussen til Lillehammer med en venninne. Kjøpte en rød genser selv om den ikke var på salg. Lot telefonen ligge i vesken under kaffen.
Det var ikke opprør. Det var å komme tilbake til meg selv.
En uke senere sto Henrik utenfor døren min med en skoeske.
— Jeg fant den da jeg skulle hente drillen du sa jeg kunne låne.
I esken lå gamle kvitteringer, kort, fotografier. En lapp fra banken. Notater om deltidsjobber. En konvolutt merket “Henriks sko — sparing”. Og et lite ark med hans barneskrift:
“Mamma, du er den eneste som ikke gir opp når jeg blir sint.”
Han leste det ved kjøkkenbordet. Så begynte han å gråte.
— Jeg trodde… jeg vet ikke hva jeg trodde. At du bare var der.
— Jeg var der, sa jeg. — Men jeg var ikke gratis.
Han så på meg.
— Jeg mener ikke penger.
— Ikke jeg heller.
Uken etter inviterte han meg på middag. Bare familien. Ingen tale, trodde jeg.
Men etter maten reiste han seg.
— Jeg vil si noe foran barna. Bestemor Liv er ikke “selvsagt”. Hun er grunnen til at jeg lærte å prøve igjen. Hun er grunnen til at jeg kom meg gjennom skolen. Hun er grunnen til at jeg visste at noen alltid ville svare. Mamma, jeg er lei for at jeg glemte å takke den viktigste personen.
Nora kom med en tegning. Hun hadde tegnet meg som en lampe med krone.
— Pappa sa du var lyset i gangen, bestemor. Men man må også si takk for lys.
Jeg gråt da.
Ikke fordi alt var vondt.
Fordi noe endelig ble sett.
Jeg er fortsatt mor. Jeg passer barn, lager suppe, bekymrer meg, elsker. Men jeg har sluttet å late som om kjærlighet bare skal forbrukes.
Barn trenger mødre.
Men voksne barn må lære at mødre også trenger å bli sett.
Før stolen deres står tom.
