Jeg ga sønnen min penger i årevis.

Jeg ga sønnen min penger i årevis. Så hørte jeg svigerdatteren min bak døren — og forsto hva de egentlig ventet på

Jeg var sekstiåtte år og trodde fortsatt at familie var det viktigste i livet.

Derfor telte jeg aldri pengene jeg ga sønnen min og barnebarna. Jeg førte ikke regnskap. Jeg krevde ikke tilbake. Når Eirik hadde det vanskelig, trengte han ikke engang spørre. Jeg overførte selv.

“Til barna,” sa jeg til meg selv.

Nye vintersko. Fotballtrening. Tannlege. Strømregning. En vanskelig måned.

Jeg bodde alene i leiligheten min i Bergen. Mannen min døde for åtte år siden. Jeg hadde pensjon, nok mat, varme klær og et kjøkkenvindu med utsikt mot en liten bjørk. Hva mer trengte jeg?

Svigerdatteren min, Silje, var alltid varm i stemmen når hun ville noe.

— Astrid, du er limet i denne familien, sa hun. — Vi hadde ikke klart oss uten deg.

Jeg ble rørt hver gang.

Et menneske kan bli gammelt, men behovet for å være betydningsfullt blir ikke gammelt.

Det siste året begynte Silje å snakke om fremtiden.

— Det er lurt å ordne papirer tidlig, Astrid. Så slipper Eirik stress når den dagen kommer.

“Den dagen.”

Hun sa det forsiktig, nesten omsorgsfullt. Leiligheten min hadde tre rom. Den var altfor stor, mente hun. Barna trengte plass. Jeg nikket, men inni meg strammet noe seg.

En torsdag dro jeg innom Fisketorget. Jeg kjøpte appelsiner, kanelboller til barnebarna og laks til middag. Det regnet, og posene ble våte, men jeg var glad. Jeg skulle overraske dem.

Da jeg kom opp trappen og sto utenfor døren deres, hørte jeg Siljes stemme.

Så hørte jeg navnet mitt.

Jeg ble stående med nøklene i hånden.

— Vi må få Astrid til å signere før sommeren, sa Silje. — Hvis leiligheten overføres nå, er alt enklere.

Eirik svarte lavt:

— Hun kommer ikke til å like det.

— Hun liker det hvis du sier at det er for barna. Det virker alltid. Hun lever jo for å være nyttig.

Jeg kjente plastposene skjære inn i håndflatene.

Så sa Silje:

— Når vi har leiligheten, kan hun flytte til noe mindre. Eller omsorgsbolig etter hvert. Hun trenger ikke tre rom alene.

Eirik sa ikke nei.

Han sa:

— Bare pass på at hun ikke stopper overføringene.

Silje lo.

— Moren din? Aldri. Hun får dårlig samvittighet bare noen sier “barna”.

Jeg banket ikke på.

Jeg gikk ned igjen. Sakte. Med laksen, bollene og appelsinene. På gaten stoppet jeg under et takutspring og gråt uten lyd.

Ikke høyt.

Ikke dramatisk.

Bare slik man gråter når en hel historie inni en bytter mening.

Hjemme satte jeg varene på kjøkkenbordet. Så fant jeg frem bankutskrifter, gamle meldinger, dokumenter. Neste dag bestilte jeg time hos advokat.

En uke senere inviterte jeg Eirik og Silje til middag.

De kom med barna. Silje hadde med blomster.

— Astrid, så koselig her er, sa hun og så seg rundt.

Denne gangen så jeg blikket hennes. Ikke på meg. På rommene.

Etter middagen tok Eirik fram en mappe.

— Mamma, vi tenkte kanskje vi kunne snakke om leiligheten.

— Det tenkte jeg også, sa jeg.

Jeg la mine papirer på bordet.

— Testamentet er endret. Fullmakten din til kontoen min er trukket tilbake. De faste overføringene stopper fra neste måned. Og jeg har opprettet sparekontoer til barna som kun kan brukes til utdanning når de blir myndige.

Silje ble helt stille.

— Astrid, dette virker veldig voldsomt.

— Nei. Voldsomt var å planlegge hvor jeg skulle bo etter at dere fikk hjemmet mitt.

Eirik ble blek.

— Du hørte det?

— Ja.

Han så ned.

— Mamma, vi var presset.

— Jeg vet. Men dere presset videre på meg.

Silje begynte å gråte.

— Vi mente det ikke sånn.

— Jo, sa jeg rolig. — Det var akkurat det som gjorde mest vondt. Dere mente det helt praktisk.

De snakket lite med meg den første tiden etterpå. Det gjorde vondt. Noen dager satt jeg med telefonen i hånden og ville ringe, be om unnskyldning for en skyld som ikke var min.

Men jeg gjorde det ikke.

Jeg begynte på keramikkurs. Dro med en venninne til Ålesund. Kjøpte meg en rød kåpe jeg hadde sett i vinduet i tre uker. Før ville jeg sagt: “Nei, pengene kan gå til barna.”

Nå sa jeg:

— Jeg fryser også.

En lørdag kom barnebarnet mitt, Jonas, alene. Han hadde en pose kanelboller.

— Pappa sier du er sint, sa han.

— Er du redd for det?

Han ristet på hodet.

— Du er ikke sint. Du er lei deg. Det er forskjell.

Jeg begynte å gråte.

For et barn så meg klarere enn de voksne som kalte meg familiens lim.

Jeg hjelper fortsatt barnebarna. Men direkte. Med kjærlighet, ikke med skyld.

Leiligheten min er fortsatt min. Bildet av mannen min står i vinduskarmen. Bjørken utenfor skifter blader som før.

Men jeg er ikke som før.

Jeg lærte at familie er viktig.

Men hvis du må gi bort hjemmet ditt for å fortjene plass ved bordet, da er det ikke kjærlighet som serveres der.

Det er en regning.

Og jeg har sluttet å betale den.

Like this post? Please share to your friends:
Odissea
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: