Jeg sa ja til en helg på hytta hos en 49 år gammel mann.

Jeg sa ja til en helg på hytta hos en 49 år gammel mann. Jeg angret før jeg rakk å ta av jakken

Jeg er førtifem år gammel, og jeg trodde ærlig talt at jeg hadde lært forskjellen på en romantisk invitasjon og en stillingsannonse forkledd som hyttetur.

Det hadde jeg tydeligvis ikke.

Jeg hadde datet Øystein i nesten et halvt år. Han var førtini, skilt, rolig, ryddig og hadde en måte å snakke på som fikk det til å høres ut som han hadde orden på alt. Etter min egen skilsmisse var det nesten beroligende.

Han sendte meldinger om morgenen:

— Sovet godt, Ingrid?

Han ringte om kvelden. Han kunne komme innom med skoleboller fra bakeriet fordi jeg én gang hadde nevnt at jeg likte dem. En dag sa han:

— Du må bli flinkere til å ta vare på deg selv.

Jeg ble nesten rørt. Etter førti kan “ta vare på deg selv” høres ut som poesi.

Da han inviterte meg med til hytta ved Mjøsa, ble jeg glad.

— Mamma og pappa er der også, sa han. — Du kan møte dem. Vi griller litt, sitter på terrassen, slapper av.

Slapper av.

Jeg pakket som en idiot som trodde på ord. En pen, men enkel kjole. Sandaler. En eplekake. Kaffe fra den lille butikken jeg liker. Jeg så for meg morgen ved vannet, kanskje et glass vin, kanskje samtaler under pledd.

Hytta møtte meg med gjørme.

— Bare pass på, sa Øystein ved porten. — Det er litt rotete her.

Litt rotete var en løgn med støvler på.

Det lå planker ved uthuset, bøtter, en gammel rake, en hageslange, to malingsspann og én gummistøvel. Bare én. Den andre hadde tydeligvis tatt et bedre valg i livet.

Hytta var stor og gammel. Den kunne vært koselig, men alt bar preg av “vi tar det til sommeren”. Den sommeren hadde antagelig passert for ti år siden.

Moren hans kom ut på trappen.

— Så det er Ingrid, sa hun.

Hun het Solveig. Hun var liten, sterk og hadde blikket til en kvinne som kunne se støv gjennom vegger.

Jeg ga henne eplekaken.

— Jeg bakte den i morges.

Hun så på formen.

— Vi får håpe den ikke er for søt.

Øystein bar bagen min inn og forsvant.

Jeg fikk låne tøfler. Store herretøfler. Fuktige. De luktet kjeller, gammel ved og skuffelse.

Romantikken tok første buss hjem.

Etter en kopp kaffe, som jeg så vidt rakk å drikke, sa Solveig:

— Ingrid, kan du hjelpe meg med potetene?

Jeg hjalp. Selvfølgelig. Man hjelper når man er gjest.

Så var det salat.

Så oppvask.

Så glass som skulle hentes fra boden.

Så kom hun med en klut.

— Når du først er her, kan vi ta kjøkkenvinduene. Øystein sier du er praktisk.

Praktisk.

Jeg begynner å mislike det ordet.

Øystein sto ute med faren sin og diskuterte grillkull.

— Øystein, ropte jeg. — Kan du hjelpe til her?

Han smilte.

— Mamma viser deg bare hvordan ting fungerer her. Ikke stress.

— Hvordan ting fungerer?

— På hytta gjør alle litt.

Det var interessant, for “alle” så ut til å bety meg og Solveig. Øystein og faren hans gjorde mest i kategorien “holde grillklype og mene noe”.

Utover kvelden fikk jeg høre:

— Her i familien liker vi kvinner som tar i et tak.

— Øystein trenger noen som ikke er redd for arbeid.

— Det er bra å se hvordan folk er før det blir alvor.

Før det blir alvor.

Jeg satt ved middagsbordet med såpehender og jord på sandalene og skjønte plutselig at dette ikke var en helg. Det var en prøve.

Etter maten satte Øystein seg ved siden av meg.

— Vel? Hva synes du?

— Om hytta eller eksamen?

Han lo.

— Du er morsom.

— Jeg mener det. Ble jeg invitert som kjæreste eller som kandidat til familieassistent?

Han ble stram i ansiktet.

— Mamma tester bare litt. Hun må se om du passer inn.

— Og hvis jeg ikke vasker vinduer godt nok?

— Ingrid, vi er voksne. Jeg trenger en kvinne som forstår familie.

— Familie er ikke at moren din deler ut oppgaver mens du later som det er koselig.

Han sukket.

— Ikke vær prinsesse.

Da var det noe i meg som sa: nok.

Morgenen etter banket Solveig på døren klokken seks.

— Vi skal rense bær. Det er best å starte tidlig.

Jeg satte meg opp.

— Nei takk.

Hun stirret.

— Nei takk?

— Jeg drar hjem.

Øystein kom etter meg til bilen.

— Er du seriøs? På grunn av litt arbeid?

— Nei. På grunn av hele opplegget. Du inviterte meg for å hvile og presenterte meg som arbeidskraft på prøve.

— Mamma er bare sånn.

— Og du er tydeligvis også bare sånn.

Jeg tok toget hjem fra nærmeste stasjon. På fanget hadde jeg resten av eplekaken. Jeg spiste et stykke mens landskapet gled forbi og kjente noe merkelig: lettelse.

Hjemme tok jeg en lang dusj, lagde kaffe og satt i min egen sofa i mine egne tørre tøfler. Ingen målte verdien min i antall rene vinduer.

Øystein sendte meldinger.

“Du overreagerte.”

“Familien min er tradisjonell.”

“Alle må bidra.”

Jeg svarte:

“Å bidra er noe man gjør sammen. Å bli testet i taushet mens andre hviler, er noe helt annet.”

Jeg er førtifem. Jeg har vært gift. Jeg har vasket nok kjøkken til å vite at kjærlighet ikke kan lukte av plikt fra første helg.

Jeg trenger ikke en hytte, en grill eller en mann som sier “slapp av” og gir meg en klut.

Jeg trenger et liv der jeg ikke må bestå en prøve for å bli behandlet som gjest.

Og om det betyr at jeg drikker kaffen alene, så smaker den faktisk bedre enn kaffe servert med arbeidsliste.

Like this post? Please share to your friends:
Odissea
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: