Han sa i tretti år at jeg ikke ville klare meg uten ham.

Han sa i tretti år at jeg ikke ville klare meg uten ham. Så ringte han og ba om lån

— Du klarer deg ikke uten meg, Liv.

Arne sa det så ofte at det nesten ble en del av ekteskapet vårt. Som lyden av kaffetrakteren om morgenen. Som nøklene hans i gangen. Som måten han sukket på når jeg gjorde noe “feil”.

Feil kunne være alt.

At jeg kjøpte feil ost. At jeg brettet håndklær på en upraktisk måte. At jeg snakket for lenge med naboen. At jeg en gang sa at jeg kanskje kunne begynne å jobbe igjen.

— Liv, du er snill, men du er ikke laget for slikt, sa han. — Jeg ordner det.

I tretti år trodde jeg at han ordnet livet.

Først da han dro, forsto jeg at han også hadde ordnet meg mindre.

Han gikk en torsdag ettermiddag. Vi bodde i en liten leilighet på Lademoen i Trondheim. Han satte to kofferter i gangen, klappet hunden vår, Bamse, på hodet og sa at han hadde møtt noen.

Hun het Malin. Hun var yngre. Hun forsto ham bedre. Hun fikk ham til å føle seg levende.

— Jeg lar deg få leiligheten foreløpig — sa han. — Jeg er ikke ond.

Kjøleskapet var nesten tomt. Litt smør, en halv ost, gammel melk. Bankkortet han brukte til matinnkjøp, tok han med seg. Jeg hadde ikke hatt fast jobb på femten år. Arne mente at kona til en avdelingsleder ikke trengte å vaske trapper eller sitte i kassa.

Da døren lukket seg, satte jeg meg på kjøkkengulvet.

Bamse la hodet i fanget mitt.

— Hva gjør vi nå? — spurte jeg.

Han logret forsiktig.

De første ukene levde jeg på datteren min, Ida, og på skam. Ida kom fra Oslo med handleposer, klemte meg hardt og ringte faren sin med en stemme jeg aldri hadde hørt fra henne før. Så måtte hun tilbake til studiene. Jeg ble igjen med regninger, tomt kjøkken og Arnes stemme i hodet.

Du klarer deg ikke uten meg.

En nabo, fru Johansen, ble starten på alt.

— Liv, kunne du vasket vinduene mine? Hendene mine er ikke gode lenger. Jeg betaler deg.

Jeg vasket seks vinduer, to balkongdører og kjøkkenhyllene fordi hun spurte pent. Hun ga meg mer enn avtalt og sa:

— Søsteren min trenger også hjelp.

Så kom søsteren. Så en venninne. Så et ungt par med baby. Så en enebolig etter oppussing. Jeg vasket, skrubbet, bar bøtter, tok buss på kryss og tvers av byen. Jeg kom hjem med vonde knær og rygg som brant.

Men jeg kom hjem med penger.

Egne penger.

Første gang jeg fylte kjøleskapet selv, sto jeg med døren åpen lenge. Bamse satt ved siden av og håpet på leverpostei. Jeg hadde kjøpt egg, melk, brød, kaffe og hundemat. Ingenting luksuriøst. Likevel føltes det som seier.

Etter fem måneder hadde jeg faste kunder. Ida hjalp meg å registrere enkeltpersonforetak.

— Mamma, dette klarer du.

— Jeg kan ikke data.

— Du kan lære.

Arne hadde alltid sagt: “Gi meg telefonen, du roter det til.” Ida sa: “Prøv igjen.”

Det var en annen verden.

Jeg kjøpte en ordentlig støvsuger, dampmopp og rengjøringsmidler. Jeg sto i butikken og gråt fordi ingen skulle godkjenne kjøpet. Ingen skulle spørre om det virkelig var nødvendig. Jeg bestemte.

Firmaet fikk navnet “Livs Rent og Pent”. Litt dumt, syntes jeg først. Kundene elsket det.

Årene gikk. Jeg fikk flere oppdrag. Så mange at jeg tok inn en annen kvinne, Grete, som også trengte arbeid. Etter hvert var vi tre. Jeg lagde vaktplan på telefonen. Sendte faktura. Svarte kunder. Tok beslutninger.

Jeg, som ikke kunne klare meg uten Arne.

Jeg begynte å gå rettere. Kjøpte en grønn kåpe han aldri ville likt. Klippet håret kortere. Dro alene på kafé og oppdaget at ingen pekte på meg fordi jeg satt uten mann.

Så ringte han.

Tre år etter at han dro.

— Liv, kan vi snakke?

Stemmen hans var tynnere. Malin hadde gått. Hun hadde funnet en yngre mann, sa han. Leiligheten de bodde i, var hennes. Bilen var dyr. Han hadde havnet bakpå med lån.

— Jeg trenger bare litt hjelp — sa han. — Tjue tusen. Jeg betaler tilbake.

Jeg satt ved kjøkkenbordet. Bamse lå ved føttene mine, grå rundt snuten.

— Hvorfor ringer du meg?

— Du har jo firma nå. Ida sa det går bra.

Der var det.

Ikke savn. Ikke anger.

Behov.

— Husker du hva du sa da du dro? — spurte jeg.

Han sukket.

— Liv, det var en vanskelig tid.

— Du sa at jeg ikke kunne klare meg uten deg.

— Jeg var dum.

— Du var sikker.

Han ble stille.

— Kan du hjelpe meg eller ikke?

Jeg så rundt i leiligheten. Kjøleskapet var fullt. På veggen hang kalenderen med kunder. Ved døren sto støvsugeren min, slitt og trofast som et arbeidsdyr.

— Nei, Arne.

— Etter tretti år sier du nei?

— Etter tretti år sier jeg endelig nei.

— Du er bitter.

— Nei. Jeg er ferdig.

Jeg la på.

Hendene skalv, men ikke av frykt. Mer som etter at man har båret noe tungt og endelig satt det ned.

Ida ringte senere.

— Pappa sier du nektet ham penger.

— Ja.

— Bra.

Jeg lo.

— Du spør ikke om jeg er lei meg?

— Er du det?

Jeg tenkte etter.

— Ikke på den gamle måten.

Helgen etter kom hun hjem med kake. På toppen hadde hun skrevet: “Sjefen”. Bamse fikk en liten bit krem, selv om han ikke burde.

Vi satt ved kjøkkenbordet og lo. Så ble Ida alvorlig.

— Mamma, jeg har aldri sett deg så fri.

Det var da jeg gråt.

For frihet kom ikke som en stor dramatisk scene. Den kom som egne penger på konto. Som en kalender full av kunder. Som en grønn kåpe. Som et nei sagt uten å forklare seg.

Arne sa at jeg ikke ville klare meg uten ham.

Men sannheten var at jeg ikke hadde klart å være meg selv med ham.

Nå klarer jeg meg. Ikke perfekt. Ikke uten slit. Men med egne hender, egne valg og en hund som møter meg i døren hver kveld som om jeg har vunnet verden.

Og kanskje har jeg det.

Like this post? Please share to your friends:
Odissea
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: