Jeg oppdro søsterens datter som min egen.

Jeg oppdro søsterens datter som min egen. Da mine egne barn ikke hadde plass til meg, var det hun som hentet meg hjem

Jeg oppdro datteren til søsteren min som mitt eget barn, selv om alle rundt meg sa:

— Solveig, ikke gjør dette. Et barn som ikke er ditt, blir aldri helt familie.

Jeg svarte sjelden.

For den lille jenta sto i gangen min med en plastpose i hånden. I posen lå en pysj, en slitt bamse og et bilde av moren hennes. Søsteren min. Hun som døde altfor tidlig og etterlot et barn med øyne som allerede hadde lært å være redd for voksnes avgjørelser.

Jenta het Nora.

Hun var seks år.

— Tante, hvis jeg er stille, kan jeg bli her litt? spurte hun.

Det finnes spørsmål som ikke har flere svar.

Jeg tok posen hennes og sa:

— Du skal ikke være stille for å fortjene et hjem. Kom inn.

Jeg hadde to barn fra før: Lars og Ingrid. Mannen min, Harald, var skeptisk.

— Bare midlertidig, sa han. — Vi har nok med våre egne.

— Hun er også vår nå, svarte jeg.

Det likte han aldri helt.

Nora sov først på madrass på gulvet hos Ingrid. Senere fikk hun egen pult, egen hylle, egen kopp med navnet sitt på. Hun var forsiktig i begynnelsen. Spurte om hun kunne ta melk. Spurte om hun kunne se på TV. Spurte om det var greit at hun gråt om natten.

Jeg sa ja til alt som gjorde henne trygg.

Folk snakket.

— Du ofrer dine egne barn.

— Hun kommer til å reise når hun blir stor.

— Blod er blod.

Kanskje. Men jeg lærte at kjærlighet også er matpakker, febernetter, foreldremøter, votter som forsvinner, og noen som står ved døren når skolebussen kommer.

Årene gikk.

Lars flyttet til Oslo. Ingrid giftet seg og bosatte seg i Stavanger. Nora studerte sykepleie i Bergen og ble et menneske med sterk rygg og varmt blikk. Hun ringte meg ofte.

— Mamma, har du spist?

— Mamma, har du gått tur i dag?

— Mamma, ikke la Harald få deg til å måke snø alene.

Hun kalte meg mamma med en selvfølge som fortsatt kunne få hjertet mitt til å stoppe litt.

Jeg trodde jeg ikke kom til å bli gammel alene.

Så, etter nesten førti års ekteskap, satte Harald koffertene mine i gangen.

Det var en tirsdag. Regn mot vinduet. Radioen på lavt volum. Jeg kom hjem fra butikken og fant to kofferter, en pose med sko og fotoalbumet vårt på toppen.

— Hva er dette? spurte jeg.

Han sto ved kjøkkenbenken.

— Jeg vil skilles, Solveig. Jeg har møtt en annen. Huset står på meg. Jeg orker ikke mer drama.

Drama.

Som om livet mitt var en lyd han ville skru av.

— Hvor skal jeg gå?

Han sukket.

— Til barna. Du har jo tre.

Først ringte jeg Lars.

Han ble rasende på faren sin. Sa at han skammet seg. Sa at jeg ikke fortjente dette.

— Kan jeg komme til dere noen dager? spurte jeg til slutt.

Stillheten etterpå var lang.

— Mamma, vi bor trangt. Barna deler rom. Mari har hjemmekontor. Det er ikke at vi ikke vil, men…

— Jeg skjønner, sa jeg.

Jeg skjønte ingenting.

Så ringte jeg Ingrid.

Hun gråt. Kalte faren sin egoist. Sa at hun elsket meg.

— Kan jeg være hos deg litt?

Gråten stoppet.

— Mamma, svigermor er her nå. Leiligheten er så liten. Jeg må bare snakke med Øyvind først.

Jeg sa at det gikk bra.

Det gjorde ikke det.

Den natten sov jeg på et hotell ved busstasjonen. Jeg satt på sengekanten med kåpen på og så på kofferten min. For første gang i livet følte jeg meg ikke som mor.

Jeg følte meg som et problem.

Neste morgen ringte telefonen.

Nora.

— Mamma, hvor er du?

Jeg prøvde å le.

— På hotell. Bare for en natt. Ikke tenk på det.

— Jeg er allerede i bilen.

— Nora, du har vakt…

— Jeg byttet den. Du skal hjem.

— Til hvem?

— Til meg. Alltid til meg.

Hun kom tre timer senere. Hun gikk inn på hotellrommet, tok kofferten min og sa:

— Husker du da du tok imot meg med den plastposen? Nå tar jeg imot deg med koffert.

I leiligheten hennes ventet et rom.

Ikke sofaen. Ikke “vi finner ut av det”. Et rom. Med sengeteppe, blomster i vinduet og et gammelt bilde av meg og henne fra første skoledag.

— Du hadde dette klart?

— Ja, sa hun. — Jeg har alltid hatt plass til deg. Også før du trengte den.

Jeg brast i gråt.

Lars og Ingrid kom noen dager senere. De var skamfulle. De forklarte. Jeg klandret dem ikke høyt. Livet deres var ikke enkelt. Men noe i meg sluttet å vente ved lukkede dører.

Harald ringte etter hvert.

— Solveig, vi burde snakke. Jeg var kanskje hard.

— Du var tydelig, svarte jeg.

— Hvor bor du?

Jeg så mot kjøkkenet, der Nora ropte at kaffen var klar og at jeg måtte ta på ullsokker.

— Hos datteren min.

— Ingrid?

— Nora.

Han sa ingenting.

Jeg vet ikke lenger hva folk mener når de sier “ekte familie”. Jeg vet bare at et lite barn en gang sto i gangen min og spurte om hun fikk bli.

Og mange år senere kom den samme jenta og hentet meg da mine egne barn trengte tid til å tenke.

Familie er ikke alltid den som deler blodet ditt.

Noen ganger er familie den som ikke lar deg vente alene på et hotellrom med en koffert.

Like this post? Please share to your friends:
Odissea
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: